onsdag 19 januari 2011

2,5 års kontroll på BVC

Idag har vi varit på 2,5 års kontroll på BVC, en något sen sådan med tanke på att vår lilla tjej faktiskt fyller 3 år om 2 månader. Tindra var väldigt förväntansfull inför besöket. Hon och jag tog bussen dit och bara det i sig var ju ett äventyr för Tindra som sällan åker buss. 


Vi sitter i väntrummet och det blir våran tur att gå in, Tindra blir lite blyg som alltid när hon träffar nya människor men det brukar släppa efter ett litet tag. BVC sköterskan Margaretha tar fram en väska som det ligger olika leksaker i och börjar fråga Tindra vad det var för saker. Blygheten ville inte riktigt släppa så Tindra viskar vad det var för saker som hon höll upp, boll, docka osv. Men hon viskade iallafall högt så att Margaretha hörde vad hon sa. Sen var det olika djur hon visade och då skulle Tindra säga vad det var för djur och hur dom lät så hon fortsatte att viska. Sen höll hon upp en grön kopp och frågar vad det var, varpå Tindra svarar grön. (Hon har precis lärt sig färgerna.) Det var ju visserligen rätt men inte det svar hon sökte, men tillslut sa hon kopp. Sen var det en stor och en liten bil och då bad hon Tindra ge den lilla bilen till mig och det var ju inga problem. Det krävs inte särskilt mycket av barnen på sådana här kontroller vilket jag tycker är bra eftersom att dom lär sig saker i olika tid. 


Nu var det var dags för vägning och mätning och då fick Tindra panik och totalvägrade att ställa sig på vågen, så det slutade med att jag fick ställa mig på vågen med Tindra i famnen och sen dra av min vikt, 16 kilo väger hon nu min stora tjej. Då var det mätningen då... Vi försökte länge både Margaretha och jag, "ställ dig mot väggen så ska vi se hur lång du är", "vi ska bara se hur lång du har blivit" osv. Men nej, hon ville verkligen inte och när hon nästan började gråta sa Margaretha att vi struntar i det den här gången. Den där starka viljan kan man bli tokig på ibland.. Då var det dags att gå hem och när jag tar på Tindra ytterkläderna säger hon till mig med gråten i halsen "mamma jag vill inte vara lång jag vill vara liten." Min goa tjej! Klart att man inte vill mäta hur lång man har blivit om man vill vara liten.. 

Mitt mammahjärta svämmar över av kärlek till min fina flicka och tänk att till sommaren så har vi en liten till att älska om allt går som det ska. Jag kan inte vara lyckligare just nu och som vi längtar alla tre efter en liten bebis!

3 kommentarer:

  1. Vad gullig hon är farmors lilla Tindra som inte vill vara lång ;) Hon är sååå smart och go. Ja, tiden har verkligen flugit iväg, kan inte fatta att hon fyller 3 år!!! Vilken fin blogg du har och ett jättebra namn på den också , verkligen kul ! Ha det bra och krama om Tindra från mig och kramar till dig och Jimmy också förstås ;) Svärmor

    SvaraRadera
  2. Hihi va söt hon är! ^^

    SvaraRadera
  3. Söta Tindra.. Haha :) Det är kul med små barn ibland och hur dom alltid kommer med så klockrena kommentarer.
    Kul att se att du skriver Jossan - du skriver bra dessutom. Skrivar/textnörden i mig blir liksom lycklig av sånt ;)

    Stor kram! Nicole

    SvaraRadera